راه های جلوگیری از پیری پوست
تاریخ : جمعه 20 آبان 1401
نویسنده : polad

چگونه از پیری پوست جلوگیری کنیم چگونه از پیری پوست جلوگیری کنیم
پیری یک فرآیند طبیعی در چرخه زندگی ما است. در نتیجه افزایش سن، ظاهر پوست صورت تغییر می کند. این تغییرات شامل چین و چروک، زخم و افتادگی پوست است. اما آیا ما می توانیم با این تغییرات طبیعی مبارزه کنیم؟این فاطمه حبشی است. تا پایان این مقاله با من همراه باشید تا در مورد روند پیری پوست و روش های پیشگیری از آن بیشتر بدانید.
معمولا اولین نشانه های پیری از دهه دوم زندگی به تدریج در سطح پوست ظاهر می شود. ابتدا خطوط ریز شروع به نمایان شدن می کنند، سپس عمق چین و چروک و افتادگی صورت، از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست و از بین رفتن چربی زیر پوست به مرور زمان محسوس می شود.
پوست به دلایل مختلف پیر می شود. بیشتر علل پیری پوست مانند پیری و ژنتیک کاملا طبیعی هستند. با این حال، عواملی وجود دارند که باعث پیری زودرس پوست می شوند که خوشبختانه می توانند از اثرات آنها بر روی پوست جلوگیری کرده یا آنها را کاهش دهند.
از طرفی باید بگویم که رویکرد جامع به سبک زندگی و مراقبت از پوست می تواند به کاهش علائم آشکار پیری پوست و جلوگیری از پیری زودرس پوست کمک کند.
زمانی که از تأثیر عوامل داخلی و خارجی بر عملکرد و ساختار پوست آگاه باشیم، می‌توانیم با دقت از پوست مراقبت کرده و روش‌های مناسبی را برای جوان‌سازی پوست انتخاب کنیم.
سه علامت اصلی پیری وجود دارد که هر کدام به روشی متفاوت بر روی پوست صورت تاثیر می گذارد.
ایده خوبی است
خطوط ریز و چین و چروک اولین نشانه آشکار پیری پوست هستند. چین و چروک های کوچک و کم عمق به نام خطوط خنده یا پای کلاغی معمولاً در گوشه چشم ظاهر می شوند و چشم ها را کوچکتر از حد معمول نشان می دهند. این خطوط ریز معمولاً در حدود 30 سالگی ظاهر می شوند، اما لحظه دقیق ظاهر شدن آنها به سبک زندگی و ژنتیک ما بستگی دارد. چین و چروک دور چشم به دنبال چین و چروک پیشانی است. . در ابتدا این چین و چروک ها تنها زمانی دیده می شوند که به پیشانی فرم داده و اخم می کنیم، اما با افزایش سن، چروک های پیشانی نمایان می شوند و حتی زمانی که صورت مرتب است، به چین و چروک های دائمی تبدیل می شوند. خطوط عمودی نیز توسط پلک بین ابروها ایجاد می شود و معمولا بعد از تمام خطوط و خطوط ظاهر می شود.
کاهش حجم عضلات صورت
به طور کلی، لکه بینی گودی صورت کمی دشوار است. این وضعیت در نهایت منجر به افتادگی پوست، صاف شدن گونه ها و «گردن بوقلمون» می شود. در نتیجه ظاهر صورت تغییر می کند و صورت خسته و کدر می شود.
چین و چروک های بین بینی و دهان که به چین های نازولبیال معروف هستند به دلیل چین و چروک های پوست و کاهش حجم صورت ایجاد می شوند.
از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست
پیوندهای ساختاری پوست با افزایش سن ضعیف می شود. در نتیجه کلاژن محافظ پوست کاهش می یابد و پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. پوست نیز خشک و چروک شده و درخشش و شادابی خود را از دست می دهد. این تغییر معمولا دیرتر از سایر علائم رخ می دهد و معمولاً بعد از 50 سالگی در اکثر افراد رخ می دهد.
روش های جلوگیری از پیری پوست را نشان دهید
علل پیری پوست
سن و جنس
همچنین بخوانید : آب درمانی چیست؟ (مزایا، معایب و هزینه های آب درمانی)
برخی از علل پیری پوست اجتناب ناپذیر است. مانند سن یا تأثیرات ژنتیکی. برخی اختلالات ژنتیکی می توانند باعث شوند که صورت از بدو تولد پیر و چروکیده به نظر برسد یا پیری پوست انسان را افزایش یا کاهش دهد. جالب است بدانید که ژن ها نقش مهمی در پیری پوست دارند. بنابراین حتی نوع پوست و رنگ طبیعی ما نیز بر سرعت پیری پوست تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، احتمال ایجاد چین و چروک در پوست روشن یا پوست حساس در کودکان بیشتر از پوست های تیره است.
اثرات هورمون ها
کاهش استروژن باعث کاهش انتقال پیام بین سلول ها می شود.
کاهش جریان خون در پوست نیز باعث اختلال در رساندن مواد مغذی و اکسیژن به سطح پوست می شود. در نتیجه درخشندگی پوست نیز از بین می رود و پوست تغییر رنگ می دهد.
عوامل محیطی پیری پوست
بسیاری از عوامل خارجی بر سرعت پیری پوست تأثیر می‌گذارند که همگی به فرآیندی به نام استرس اکسیداتیو مربوط می‌شوند.
استرس اکسیداتیو باعث آزاد شدن مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد می شود. رادیکال های آزاد باعث پیری زودرس پوست، آسیب به ساختار پوست و تخریب اجزای پوست مانند اسید هیالورونیک، کلاژن و الاستین می شوند. پوست حاوی مولکول هایی به نام آنتی اکسیدان است که توانایی جذب و توقف رادیکال های آزاد را دارد. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را در شرایط عادی جذب و خنثی می کنند. اما توانایی پوست در غیرفعال کردن رادیکال های آزاد به مرور زمان کاهش می یابد و به تمام اجزای سلول های پوست آسیب می رساند. چندین عامل سبک زندگی نیز باعث فرآیند استرس اکسیداتیو می شوند. در ادامه به بررسی این عوامل می پردازیم.
نور خورشید
نور خورشید عامل اصلی پیری پوست به دلیل استرس اکسیداتیو است. آسیب های پوستی ناشی از نور خورشید و از بین رفتن رنگدانه های پوست از عوامل اصلی ایجاد لک و پیری پوست هستند.
غذا
آنتی اکسیدان ها موادی هستند که توانایی خنثی کردن رادیکال های آزاد را دارند و از پوست در برابر آسیب های ناشی از اکسیدان ها محافظت می کنند. به همین دلیل است که مصرف میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان نقش مهمی در درمان و پیشگیری از پیری پوست دارد.
مراقبت نادرست از پوست
اگر به خوبی از پوست خود مراقبت نکنید یا از محصولاتی که با پوست شما سازگار نیستند استفاده نکنید، پوست شما سریعتر پیر می شود. برای مراقبت از پوست خود باید از پاک کننده های ملایم مناسب با نوع پوست و محصولاتی که مخصوص درمان مشکلات پوستی طراحی شده اند استفاده کنید. برای جلوگیری از پیری زودرس پوست، محافظت از پوست در برابر نور خورشید ضروری است و نیاز به استفاده از محصولات مراقبت از پوست با کیفیت و مناسب دارد.
چگونه از پیری زودرس پوست جلوگیری کنیم؟
تاکنون عوامل و عللی که پیری پوست را تسریع می‌کنند، می‌دانیم اما چگونه می توانید از از بین رفتن طراوت و جوانی صورت خود جلوگیری کنید؟ باید بگویم که اتخاذ رویکردی جامع به مراقبت از پوست و تغییر سبک زندگی به جلوگیری از پیری پوست و کاهش ظاهر پیری پوست کمک می کند. در زیر به روش های جلوگیری از رشد پوست می پردازیم
همچنین بخوانید : تغذیه و رژیم غذایی مناسب چه تاثیری بر زیبایی دارد؟
تغذیه پایه
یک رژیم غذایی سالم سرشار از میوه ها و سبزیجات تضمین می کند که آنتی اکسیدان کافی برای محدود کردن اثرات مخرب رادیکال های آزاد دریافت می کنید. شما باید سعی کنید رژیم غذایی خود را تا حد امکان متنوع نگه دارید، اما باید بدانید که برخی از مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان هستند و همچنین می توانند از پوست شما محافظت کنند. این غذاها شامل غذاهای سالم مانند هویج، زردآلو و سایر میوه ها و سبزیجات زرد و نارنجی رنگ است. زغال اخته، سبزیجات برگ دار، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی، لوبیا و سایر حبوبات، ماهی (به ویژه ماهی سالمون) و آجیل نیز از مواد غذایی آنتی اکسیدانی و دوستدار پوست محسوب می شوند.
همچنین باید بدانید که برخی از غذاها مضر هستند و باید مراقب باشید که آنها را در حد اعتدال مصرف کنید. رژیم غذایی سرشار از چربی ها و کربوهیدرات ها روند پیری پوست را تسریع می کند.
همچنین نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در روز به هیدراته ماندن و جلوگیری از پیری پوست کمک می کند.
ورزش روزانه
20 دقیقه ورزش در روز می تواند اکسیژن رسانی به بافت های پوست شما را افزایش دهد و از پیری پوست شما جلوگیری کند. علاوه بر این ورزش آلودگی ها را از بدن پاک می کند و پوست را سالم و جوان نگه می دارد.
سیگار نکش
سیگار روند پیری پوست را تسریع می کند، خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش می دهد و به دلیل کمبود اکسیژن باعث تیره شدن و شکستن پوست می شود. هنگامی که سیگار را ترک می کنید، مقدار مواد شیمیایی و نیکوتین در خون کاهش می یابد و پوست شروع به بازسازی می کند.
اتوبوس برای پوست و مرطوب کننده
پوست با افزایش سن نازک می شود و در نتیجه چین و چروک روی آن ظاهر می شود. بنابراین، مرطوب‌کننده‌ای که پوست را صاف‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌کند، یکی از ساده‌ترین و در عین حال مؤثرترین محصولات ضد پیری است. هر روز از مرطوب کننده استفاده کنید معجزه آن را روی صورت خود خواهید دید.
همچنین برای جلوگیری از پیری زودرس پوست استفاده از محصولاتی که برای یک روتین مرطوب کننده مناسب هستند و از لوازم آرایشی مرغوب استفاده می شود ضروری است.
از ضد آفتاب استفاده کنید
اگر عادت به استفاده از ضد آفتاب ندارید، بهتر است همین حالا این عادت را در خود ایجاد کنید. آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش قوی یکی از دلایل اصلی پیری پوست است، قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای مدت طولانی، قسمت های زیادی از بدن شما را در معرض نور خورشید قرار می دهد و برنزه شدن این آسیب را بدتر می کند. هر روز از ضدآفتاب استفاده کنید و هر چند ساعت یکبار در بیرون از منزل استفاده کنید. در حالت ایده آل، از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید که ضدآب باشد و از طیف وسیعی محافظت کند. برخی از مرطوب کننده ها محصولات ضد آفتاب دارند، اما ضد آفتاب آنها برای محافظت از شما در برابر اشعه های خورشید کافی نیست. بهتر است از کرم ضد آفتاب مناسب با نوع پوست خود با دو انگشت پر استفاده کنید تا به خوبی از پوست خود محافظت کنید
مصرف آنتی اکسیدان
کلاژن یک پروتئین الاستیک است که پوست را جوان و قوی نگه می دارد. روند پیری و قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث می شود که سطح کلاژن پوست به مرور زمان کاهش یابد. هیچ راهی برای جلوگیری از از دست دادن کلاژن وجود ندارد، اما مصرف آنتی اکسیدان هایی مانند ایدبنون می تواند باعث افزایش تولید کلاژن و کاهش خشکی پوست شود. علاوه بر این، از آنجا که آنتی اکسیدان ها به خوبی با هم کار می کنند، بهتر است سایر آنتی اکسیدان های قوی مانند ویتامین E و C، رسوراترول و رتینول را در رژیم مراقبت از پوست خود بگنجانید.
همچنین بخوانید: ماساژ صورت در خانه (ماساژ مرحله به مرحله در خانه)
پاکسازی و لایه برداری اولیه
گرد و غبار و سلول های مرده پوست باعث ایجاد لکه های پوستی و کاهش شفافیت پوست می شود. پاکسازی و لایه برداری به سلول های پوست سالم فرصتی می دهد تا پس از از بین رفتن سلول های مرده، فرآیند سلولی را از سر بگیرند. اگر پوست حساسی دارید، از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید و خیلی محکم اسکراب نکنید و این کار را تا تمیز شدن پوست ادامه دهید. بسیاری از افراد بیش از حد پوست خود را لایه برداری می کنند و باعث پیری و شکننده تر شدن پوست می شوند.
باید اضافه کنم که برخی از محصولات اسکراب و اسکراب پتانسیل تحریک پوست حساس را دارند. بنابراین، از واکنش های پوستی خود آگاه باشید و قبل از استفاده از محصولات مراقبت از پوست با یک متخصص پوست مشورت کنید.
خواب کافی
یکی از راه های جلوگیری از پیری پوست، خواب کافی در شب است. توصیه می شود 6 تا 8 ساعت خواب را در برنامه روزانه خود قرار دهید.
علاوه بر این، وضعیت بدن در هنگام خواب نقش مهمی در خستگی پوست دارد. خوابیدن به پهلو اگرچه راحت است اما به پوست آسیب می رساند زیرا در این حالت گونه ها باید کل وزن سر را تحمل کنند. برای جلوگیری از آسیب به پوست توصیه می شود با قوس های باز بخوابید.
رعایت بهداشت اتاق خواب
بالش ها را دو بار در هفته بشویید. این ممکن است دشوار به نظر برسد، اما در نهایت متوجه گام های درستی خواهید شد که برای سلامت پوست خود برداشته اید. باکتری های سطح بالش نه تنها باعث مشکلات پوستی می شوند، بلکه باعث سفت شدن و پیری پوست نیز می شوند. همچنین فراموش نکنید که هنگام خواب آرایش خود را پاک کنید تا روی بالش لکه نگیرید و به پوست آسیب نرسانید.
ماساژ و
ماساژ پوست یکی از عوامل موثر در حفظ ساختار پوست و تولید کلاژن است. با ماساژ روزانه از پیری و افتادگی پوست جلوگیری کنید. همچنین می توانید از بخور ملایم برای مرطوب کردن پوست خود استفاده کنید.
جوان کننده های کلاژن آگوس
یک سوال متداول از مشتریان من در رابطه با این موضوع است. آیا داروی جوان کننده می تواند از پیری پوست جلوگیری کند؟ کلاژن سازی طبیعی پوست تا دهه پنجم زندگی فرد اتفاق می افتد و سپس متوقف می شود. مکمل های کلاژن ساز و جوان کننده در صورت استفاده مداوم می توانند تولید کلاژن را برای سال ها افزایش دهند.

راه های جلوگیری از پیری پوست




|
امتیاز مطلب : 31
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید