تاریخ : دو شنبه 2 مرداد 1402
نویسنده : polad

کد QR یا بارکد دو بعدی چیست؟

شما بدون شک با بارکدهای مربعی در کاتالوگ های تبلیغاتی، بسته های پستی، منوی رستوران ها و صورتحساب ها برخورد کرده اید. این مربع های سیاه و سفید یا کدهای QR توسط دوربین تبلت یا گوشی هوشمند اسکن می شوند و به اطلاعاتی تبدیل می شوند که به فعالیت های روزانه شما سرعت می بخشد. در این مقاله بارکد دو بعدی یا QR کد جامع، انواع و کاربردهای آن در زندگی روزمره را معرفی کرده ایم. پس با ما همراه باشید تا با مزایای استفاده از این فناوری بیشتر آشنا شوید.

بارکد یا کد QR دو بعدی چیست؟

کد QR نوعی بارکد ماتریسی است که در سال 1994 توسط شرکت ژاپنی Denso Wave اختراع شد. کد QR یک برچسب قابل خواندن توسط ماشین است که می تواند حاوی اطلاعاتی در مورد شی ای باشد که به آن پیوند داده شده است. به عبارت دیگر، کدهای قابل خواندن توسط ماشین شامل یک سری مربع سیاه و سفید است که معمولاً برای ذخیره URL ها یا سایر اطلاعاتی که باید توسط دوربین گوشی هوشمند خوانده شوند، استفاده می شود.

کد QR (کد پاسخ سریع) یک بارکد قابل اسکن است که به راحتی توسط دستگاه های دیجیتال و گوشی های هوشمند خوانده می شود. بارکدهای دوبعدی داده ها را به صورت مجموعه ای از پیکسل ها در یک شبکه مربع ذخیره می کنند. یک شرکت ژاپنی به نام Denso Wave، زیرمجموعه تویوتا، اولین کد QR را در سال 1994 اختراع کرد تا به روشی دقیق برای ردیابی خودروها و قطعات ساخته شده دست یابد. دنسو در نهایت کد QR Wave را در دسترس عموم قرار داد و اعلام کرد که دیگر از پتنت خود استفاده نخواهد کرد. این بدان معنی است که هر کسی می تواند کد خود را با این فناوری ایجاد کند.

بارکدهای دو بعدی یا کدهای QR، نسخه پیشرفته بارکدهای یک بعدی سنتی هستند. این کدها می توانند حداکثر 7000 رقم و 4000 کاراکتر داده از جمله علائم نگارشی و کاراکترهای خاص را ذخیره کنند. اطلاعاتی مانند شماره تلفن یا آدرس وب نیز به راحتی در این کدها رمزگذاری می شوند.

دوربین تلفن همراه می تواند به راحتی کد را اسکن کند و به شما امکان دسترسی به اطلاعات ذخیره شده را بدهد. اگر گوشی شما این قابلیت را ندارد، می توانید با مراجعه به گوگل پلی اپلیکیشن های مختلفی برای اسکن این نوع کدها پیدا کنید.

انواع کد QR (کد QR) از نظر طراحی و عملکرد

کدهای QR از نظر طراحی و عملکرد بسیار متفاوت هستند و می توان آنها را عمدتاً به انواع ایستا و پویا تقسیم کرد.

کدهای QR استاتیک

اطلاعات ذخیره شده در شماره های مشخص شده به هیچ وجه قابل تغییر یا اصلاح نیستند. به همین دلیل برای ذخیره سازی طولانی مدت داده ها مناسب هستند. اطلاعاتی مانند رمز عبور Wi-Fi، شناسه کارمند یا کدهای سفارشی که تغییر نمی‌کنند و ایجاد کدهای دسته‌ای برای رویدادها نمونه‌هایی از برنامه‌های کد دوبعدی در دنیای امروز هستند.

خوبی این کدها این است که تاریخ انقضا ندارند. هنگامی که داده های خود را ذخیره کردید و محتوای خود را آپلود کردید، کارتان تمام است. اگر قصد دارید دائما اطلاعات خود را تغییر داده و به روز کنید، بهتر است به سراغ تگ های پویا بروید.

کدهای QR پویا

با استفاده از کدهای پویا، انعطاف پذیری لازم برای ایجاد تغییرات لازم در داده های خود را در زمان مناسب دارید. زیرا اطلاعات موجود در کد دو بعدی در خود کد ذخیره نمی شود و با اسکن کد، مخاطبان شما به URL مشخص شده در آن هدایت می شوند. به عنوان مثال، یک رستوران می تواند مشتریان خود را از طریق کدهای پویا به منوی وب سایت خود هدایت کند. یکی از خوبی های این کدها این است که به اطلاعات شخصی کاربران دسترسی ندارند. زمان، مکان و دستگاه مورد استفاده تنها اطلاعاتی هستند که با هر اسکن ردیابی و ردیابی می شوند.

انواع کد QR (کد QR) از نظر کاربری

انواع کد QR را می توان برای اهداف مختلف استفاده کرد. به عبارت دیگر، هر کدام از این کدها دارای ویژگی های خاص و متمایزی هستند که منجر به کاربردهای خاصی برای آن کد می شود.

کد QR میکرو

این کد که در اندازه های مختلف موجود است، چند کاربرد دارد. به طوری که هر اسکنر نمی تواند داده های ذخیره شده را دانلود کند. یک ناحیه میکروکد یک ماژول 11x11 است که حداکثر 21 کاراکتر دارد.

کد QR میکرو

الگوی کد QR 1

این نوع کد ابعادی نمونه اولیه Micro QR و Model 1 است که تا 468 بایت داده و کدهای 707 کاراکتر الفبایی را ذخیره می کند.

کد QR مثال 2

کد QR مدل 2 بهبود یافته مدل 1 است و تراکم داده بالاتری نسبت به آن دارد. این نوع کد دو بعدی که می تواند تا 4296 کاراکتر الفبایی عددی را ذخیره کند، بیشترین کاربرد را در بین کدهای دو بعدی دارد.

کد دایره

IQR یک رمزگذار دو ماتریسی است که می تواند حجم زیادی از داده ها را ذخیره کند. تعداد کاراکترهای قابل ذخیره در بزرگترین قسمت این کد (422x422) 40000 کاراکتر می باشد. وقتی فضا مشکل است، این تابلوها به تابلوهای مستطیلی مجزا تبدیل می شوند.

IYR هوتو

کدهای SQL

کد پاسخ سریع امن یا کد SQR یک کد دو بعدی ایمن با تراکم اطلاعات بالا است. به دلیل امنیت بالا، از این کدها برای ذخیره اطلاعات شخصی استفاده می شود و تمامی اسکنرها نمی توانند داده های موجود در آنها را بخوانند.

KhungMã QR

این نوع کد QR یک کد با قاب قابل تنظیم است که می تواند حاوی داده های بزرگ مانند گرافیک، تصاویر یا عکس باشد.

نحوه کار یک کد QR و بارکدهای دو بعدی

یک کد QR شامل فضاهای سیاه است که در یک شبکه یا ماتریس و یک دایره سفید مرتب شده اند. هنگامی که کدهای دو بعدی توسط محققان اسکن می شوند، الگوهای منحصر به فرد موجود در آنها به داده های قابل خواندن برای انسان تبدیل می شوند. در واقع، محققان اطلاعات را از مقادیر موجود در ماتریس استخراج می کنند و در اینجا می توانید سایت مورد نظر خود را وارد کنید، آدرس ایمیل ذخیره شده در یک کد دریافت کنید یا اطلاعات محصول را دریافت کنید.

این کدها می توانند داده های بیشتری نسبت به بارکدهای سنتی ذخیره کنند و چهار حالت داده را کنترل کنند:

حالت دیجیتال

این حالت به عنوان کارآمدترین حالت ذخیره سازی در نظر گرفته می شود که از ارقام اعشاری 0 تا 9 استفاده می کند و اجازه می دهد حداکثر 7089 کاراکتر ذخیره شود.

قالب الفبایی

در کد QR، این نوع کنترل داده برای ارقام اعشاری 0 تا 9، حروف بزرگ الفبا، علائم نگارشی، $، ٪، *، +، - و فاصله ها استفاده می شود. نوع الفبایی اجازه می دهد تا 4296 کاراکتر در یک کد دو بعدی ذخیره شود.

حالت بایت

حالت بایت برای کاراکترهای مجموعه کاراکترهای ISO-8859-1 است که اجازه می دهد تا 2953 کاراکتر در یک کد QR ذخیره شود.

روش کانجی

این حالت دستکاری داده ها در کد دو بعدی برای رمزگذاری کاراکترهای ژاپنی استفاده می شود. این حالت که اولین بار توسط Denso Wave ابداع شد، کمترین کارایی را دارد و به کاربران اجازه می دهد تنها 1817 کاراکتر را ذخیره کنند.

کاربردهای کد QR در دنیای امروز ما

بارکدهای دو بعدی یا کدهای QR در دنیای امروز ما کاربردهای زیادی دارند. امکانات ارائه شده توسط این نوع مختلف کد بی پایان است. در زیر برخی از امکانات و کاربردهای کد دو بعدی را فهرست کرده ایم:

بسیاری از کسب و کارها از کدهای QR در کمپین های خود استفاده می کنند. زیرا این یک راه سریعتر برای جذب افراد به وب سایت شما است.

اگر محصولی را در کاتالوگ یک برند مشاهده کردید، با اسکن بارکد آن، می توانید مستقیماً به صفحه محصول در وب سایت برند هدایت شوید.

کد QR قرار داده شده بر روی بسته محصول اطلاعات بیشتری در مورد ویژگی ها، ویژگی ها، قیمت ها، اصالت و غیره محصول در اختیار بینندگان قرار می دهد.

این کدها که در اصل در صنایع خودروسازی و ردیابی قطعات ایجاد شده اند، این روزها در صنایعی که نیاز به ردیابی دقیق محصولات و موجودی کالا دارند، بسیار کاربردی هستند.

بارکد 2 بعدی سهم قابل توجهی در صنعت پست در سراسر جهان داشته است. با وارد کردن این کدها کارکنان پست به راحتی می توانند اطلاعات بسته را مطالعه کنند.

در رستوران ها، مشتریان می توانند بارکدهای دوبعدی را برای دسترسی آسان به منوهای رستوران اسکن کنند.

با قرار دادن یک کد QR در پشت کارت ویزیت خود، می توانید مستقیماً به صفحه لینکدین خود یا سایر شبکه های اجتماعی پیوند دهید.

ارسال و دریافت اطلاعات پرداخت ممکن است یکی از پرکاربردترین کدهای QR باشد.

مجموعه‌های آموزشی یکی از حوزه‌هایی هستند که کدهای QR در آن کاربرد بسیار مفیدی پیدا می‌کنند. دانش آموزان با اسکن کد دو بعدی می توانند به موضوعات آموزشی مدرسه مورد نظر خود دسترسی داشته باشند.

و بسیاری از برنامه های کاربردی دیگر که بارکدهای دو بعدی یا کدهای QR را در زندگی امروز ما ضروری کرده اند.

امیدواریم این مقاله شما را قادر سازد تا در مورد کد QR یا فناوری بارکد دو بعدی و کاربرد آن در دنیای مدرن امروزی بیشتر بدانید. به یاد داشته باشید که می توانید داده های خود را با استفاده از یک کد QR در اختیار مخاطبان و مشتریان خود قرار دهید و از مزایای منحصر به فرد این فعالیت در کسب و کار خود بهره ببرید.

ماخذ مقاله: کیو آر کد چیست؟




|
امتیاز مطلب : 34
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید